Level Method

  • The Level Method @ CrossFit

    VOOR EEN MEETBAAR PAD EN VEILIG TRAINEN

    lees hieronder meer over de Level Method bij Impact

The power of positive impact

Wat is de Level Method?

De twee hoofddoelstellingen van de Level Method

Meetbaar pad

Met de Level Method zorgen we er voor dat er een meetbaar pad is om te werken aan het verbeteren van je fitheid. Je weet precies op welke punten je jezelf kan/moet verbeteren om een allround (CrossFit) atleet te worden.

Veilig trainen

Omdat je direct ziet op welk niveau je de workout uit moet voeren zul je ook minder snel met blessures te maken krijgen doordat je je niet overtraind door bijvoorbeeld te veel gewicht.

De Level Method is een proces in drie stappen

Bij Impact Sports Academy gebruiken we de Level Method als hulpmiddel bij de CrossFit lessen

De kernbegrippen van de Level Method zijn: Assess – Address – Progress

  1. Assess gaat om het bepalen waar je nu staat.
  2. Address gaat om het werken aan je ontwikkelpunten om jezelf (snel en veilig!) te verbeteren.
  3. Progress geeft de vooruitgang weer. Met testen zorgen we voor mijlpalen (level up momenten),

zodat je kunt zien dat je verbetert richting je doel (een overall CrossFit atleet).

Hoe werkt de Level Method?

De Level Method is een op niveaus gebaseerd visueel fitnesssysteem dat je algehele conditie meet door 15 verschillende categorieën te beoordelen om zodoende je sterke en zwakke punten te identificeren. Welk fitnessniveau je hebt wordt aangegeven in (gekleurde) levels. zoals bij vechtsporten als Krav Maga en Braziliaans Jiu Jitsu.

Binnen iedere kleur zitten verschillende levels qua progressie en daarnaast kun je dus een level / kleurniveau omhoog gaan (Level Up).

In de Level Method worden de categorieën/levels weergegeven op een visuele MAP (MAP staat voor Method of Athletic Performance). Voorbeelden van categorieën zijn: lower body push, upper body pull, lactische tolerantie, roeien, gewichtheffen en flexibiliteit. Je krijgt een individueel level voor elke categorie en zodra je alle categorieën hebt voltooid, krijg je een algemeen level.

Zodra je je level weet, weet je ook precies welke uitvoering van de workout je op een specifieke dag gaat doen. Dit biedt je voor elke training een aangepaste programmering op je eigen specifieke niveau. Wat we belangrijk vinden is dat fitness persoonlijk moet zijn, ook in een groep !!

Hoe werken we bij Impact met de Level Method?

Nieuwe CrossFit leden

Start je met CrossFit bij ons dan vragen we je om eerst de verschillende assessments te doorlopen zodat je je eigen level kan bepalen en zodoende weet welke programmering van je WOD voor jou van toepassing is zodra je deel gaat nemen aan de reguliere CrossFit WOD’s. Wekelijks staan de verschillende assessments op het rooster. Afhankelijk van hoe vaak je kan komen trainen per week zou je de assessments al in 2 weken gedaan kunnen hebben, waarna je beschikt over een beeld van je overall fitness level. Daarnaast heb je een beeld van:

  • Je meetbare pad: Je weet precies op welke punten je jezelf kan/moet verbeteren om een allround CrossFit atleet te worden.
  • Hoe je veilig kan trainen: omdat je direct ziet op welk niveau je de workout uit moet voeren zul je ook minder snel met blessures te maken krijgen doordat je je niet overtraind

Onze dagelijkse CrossFit programmering is al gebaseerd op de levels en categorieën van de Level Method. Op jaarbasis hebben we een grove planning gemaakt van thema’s (van de MAP) en werken deze uit per maand en vervolgens per week. Gedurende het jaar zullen we dus alle elementen uit de MAP één of meerdere keren onderhanden hebben genomen.

Bestaande CrossFit leden

Wil je gedurende het jaar kijken of je jezelf verbetert hebt op specifieke onderdelen, dan kun je deelnemen aan één van de wekelijkse assessments of aan de assessments tijdens de Level Up weken.

Level Up weken

Eén keer per jaar houden we bij Impact de ‘Level Up weken’. Tijdens deze weken gaan we er voor dat jullie een niveau hoger gaan (Level Up). We bieden gedurende deze weken een veelvoud aan assessments aan en stimuleren iedereen om te kijken of je jezelf in de afgelopen tijd verbeterd hebt en of het mogelijk is een niveau hoger te komen (binnen een kleur of naar een hogere kleur). Deze weken zijn gericht op het verbeteren van jezelf, focus op je verbeterpunten, maar vooral ook leuk. De Level Up weken sluiten we altijd af met een BBQ want na inspanning volgt ontspanning!

Twijfel je over een proefles?

We begrijpen dat je misschien twijfelt om je op te geven voor een proefles. Als je een beginner bent of lang niet gesport hebt, weten we dat het ontmoedigend kan zijn om de eerste stap te zetten.

Maar weet dat ons team er alles aan zal doen om je een warm welkom te heten en je te motiveren vanaf het begin.

WhatsApp ons