Weightlifting

Weightlifting / gewichtheffen / olympisch heffen @ Impact Sports Academy te Breda

 

Weightlifting | Olympisch gewichtheffen

Weightlifting ofwel olympisch gewichtheffen is een olympische sport waarbij iemand een halter met een zo zwaar mogelijk gewicht in één keer (trekken of wel ‘snatch’) of met een tussenstop bij de schouders (stoten ofwel ‘clean and jerk’) boven het hoofd tilt. Weightlifting is een moeilijke sport waarbij het gaat om techniek, snelheid, kracht, beheersing, coördinatie, flexibiliteit, behendigheid, explosiviteit en conditie. Vandaag de dag zien we dat topsporters uit verschillende disciplines ook aandacht besteden aan het weightlifting als onderdeel van hun trainingen vanwege deze aspecten.

De trainers van Impact Sports Academy hebben zelf in de top van het weightlifting in Nederland meegedraaid of hebben het geleerd van deze toppers.
Wij zijn absoluut in staat om je kennis te laten maken met deze boeiende sport en daarbij te zorgen dat je jezelf continu verbeterd met betrekking tot de steeds technischer wordende deelbewegingen van het weightlifting. Maak kennis met deze boeiende sport en ervaar welke fysieke voordelen het oplevert (eventueel in relatie tot je eigen sportdiscipline).

Onderstaand een impressiefilmpje van weightlifting. Met dank aan Vimeo & Sophie Broadgate.

Techniek

De tweekamp bij het gewichtheffen bestaat uit de onderdelen: trekken en stoten. Het grootste gewicht kan bij het stoten omhoog gebracht worden. Het is de bedoeling om het gewicht via de kortste weg, dus loodrecht, boven het hoofd te brengen. Daarvoor zijn een grote concentratie, een goede greep, kracht en een goede stand noodzakelijk.

Trekken of ‘snatch’

Bij het trekken (snatch) wordt de halter in één vloeiende beweging met gestrekte armen tot boven het hoofd gebracht. De loodrechte opwaartse beweging van de halter mag hierbij niet onderbroken worden. Ook de greep mag tijdens de poging niet gewijzigd worden. De halter wordt met een wijde greep vastgepakt. De gewichtheffer tilt de halter vanuit hurkzit op, door zijn romp en benen te strekken. De halter wordt hierbij doorgetrokken tot voor de borst. Direct daarna zal de sporter zichzelf, in één beweging, tijdens de de versnelling van de halter, onder de stang brengen. Dit gebeurt als deze het hoogste punt bereikt, de halter wordt hierbij met volledig gestrekte armen in hurkzit opgevangen. De atleet richt zich vervolgens op door zijn benen te strekken. Daarna worden benen en voeten op een lijn gebracht.

Stoten of ‘clean & jerk’

Bij het stoten (voorslaan en uitstoten, clean & jerk) wordt de halter eerst voorgeslagen door deze tot schouderhoogte voor de borst te brengen, vervolgens wordt de halter uitgestoten tot de armen gestrekt boven het lichaam zijn. De halter wordt smal beetgepakt (schouderbreedte) en wordt vervolgens met één beweging naar de schouder gebracht, de halter wordt hierbij doorgaans in hurkzit opgevangen. Het gewicht rust nu op de borst of de sleutelbeenderen, daarna richt de atleet zich door strekking van de benen op. De ligging en de greep op de halter mogen in deze fase worden gewijzigd. De armen zijn weer gebogen, nu volgt het tweede gedeelte, de stoot. Hierbij moeten de armen in één keer gestrekt worden waarna de halter boven het hoofd wordt gefixeerd. De stoot wordt meestal gedaan met een uitvalsprong. Ten slotte worden benen en voeten naast elkaar gebracht.

Bron: wikipedia

Weightlifting / gewichtheffen / olympisch heffen @ Impact Sports Academy te Breda

Weightlifting in Breda bij Impact Sports Academy

Bij Impact Sports Academy kunt u meerdere dagen per week de Weightlifting lessen volgen.Kijk onderstaand naar het lesrooster of klik HIER voor het overzicht van al onze lessen.

Lestijden en lesrooster Weightlifting & StrengthFit:

Reserveren verplicht!

madiwodovrzazo
18:00
19:15

.

Een keer meedoen met een StrengthFit les?

Ben je nog geen lid, plan dan een proefles in via het proefles formulier aan de rechterzijde van deze pagina of klik HIER.

Tarieven / abonnementsvormen

Wij hanteren een aantal abonnementen waarmee je aan de Weightlifting lessen deel mag nemen, namelijk een Impact Basic, Impact Standard en een Impact Premium abonnement. Het verschil tussen de drie abonnementen zit ‘m in het aantal keer trainen per maand. Basic is 5x per maand, Standard is 17x per maand en Premium is onbeperkt. Klik HIER voor meer informatie over al onze abonnementsvormen en bijbehorende tarieven.

PLAN - PRICE

Description

text

Basic - € 39,95 


5 credits per maand

Standard - € 63,95


17 credits per maand

Premium - € 69,95 


Onbeperkte credits  per maand

.

Weightlifting proefles

Indien u geïnteresseerd bent in het volgen van één van de door ons aangeboden sporten kunt u uiteraard lang komen en kijken, maar u kunt ook gewoon een proefles volgen. Geen betere manier om er achter te komen of de desbetreffende sport iets voor u is dan om gewoon mee te trainen. We willen u wel verzoeken om van te voren – via de mail of via onderstaand proeflesformulier – aan te geven dat u een proefles wilt komen volgen. Dit omdat we voor enkele van onze sporten een maximum aantal deelnemers per les aanhouden om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Vooral bij CrossFit, Weightlifting, StrengthFit, StrikeFit, Kickboxing Workout en FightFit is dit van toepassing. Daarnaast kunnen we de instructeur op de hoogte brengen dat hij iemand voor een proefles kan verwachten.

Dus wilt u een keer een proefles volgen, dan willen wij u vragen om dit ons kenbaar te maken via onderstaand proeflesformulier.  Dan kijken wij of er voor die specifieke les nog plaats is en kunnen we een plaats in de les voor je reserveren (indien reserveren noodzakelijk is).

Proefles aanvragen

Via dit formulier is een proefles bij Impact Sports Academy aan te vragen.
  • Hier kunt u aangeven voor welke les u een proefles wilt volgen. U kunt meerdere lessen selecteren.
  • Hier kunt u aangeven op welke dag(en) u een proefles wilt volgen. Niet alle lessen worden iedere dag gegeven. Check dus ons lesrooster om te zien wanneer een les gegeven wordt.
  • :
    Hier kunt u eventueel een voorkeur voor een tijdstip aangeven. Voor zover dat mogelijk is zullen we dat proberen aan te houden voor uw proefles. Graag 24-uurs notatie gebruiken (20.00 uur is acht uur 's avonds).
  • Heeft u nog een specifieke vraag of opmerking, dan kunt u die hier plaatsen.

Recensies van onze leden

Super sportschool! Ik ga er altijd met ontzettend veel plezier naar toe. Van sporten als verplichting naar sporten als hobby gegaan, mede door de fijne sfeer bij Impact (Laura)

Goede sportschool. Geen poespas, spartaans ingericht, puur efficiënt trainen. Sfeer is top. (Anno)

Professionals die weten waar ze over praten en dit op de juiste manier overbrengen in een ongedwongen sfeer! (Wesley)

Toffe club mensen, goede uitleg en gevarieerde trainingen, er heerst echt een “wij” gevoel. (Stefan)

Fijne sfeer, geen poeha maar wel aanpakken. (Martijn)

Geschiedenis van het weightlifting

Al duizenden jaren

Zeer waarschijnlijk werd het gewichtheffen reeds duizenden jaren geleden al door de Egyptenaren beoefend. Ook in Griekenland behoorde het gewichtheffen en steenstoten tot veel beoefende takken van sport. Waarschijnlijk waren ze een onderdeel van de oude Griekse Olympische Spelen. Ook de oude Perzische en Chinese culturen kenden het gewichtheffen. In het Europa van de middeleeuwen werd het gewichtheffen niet alleen door het volk maar ook aan het hof beoefend. Na 1860 werd het gewichtheffen algemeen bekend. Met name als de ‘sterkste man ter wereld’ reisden destijds amateurs en beroepssportlieden over de wereld en men daagde elkaar regelmatig uit. Tenslotte werden bonden opgericht, de schijvenhalter werd geconstrueerd, de gewichten genormaliseerd en het gewichtheffen ontwikkelde zich van een sensationele demonstratie van kracht tot een sport.

Eerste wereldkampioenschappen

De eerste wereldkampioenschappen vonden in 1891 in Londen plaats, er waren toen zeven deelnemers uit zes landen. Al vanaf de eerste moderne Olympische Spelen gehouden in Athene in 1896, stond het gewichtheffen op het programma. Men kende toen echter nog niet de onderverdeling in gewichtsklassen, maar onderscheidde alleen de onderdelen: één- en tweearmig. Bij de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam, werden de eenarmige disciplines geschrapt en werd een driekamp bestaande uit de onderdelen drukken, trekken en stoten ingevoerd. De Rus Vasili Aleksejev bracht in 1970 als eerste mens ter wereld, totaal zeshonderd kilogram in de driekamp omhoog.

Olympisch onderdeel

Het drukken, waarbij de halter zonder hulp van de benen vanaf de borst omhoog gedrukt wordt, bleef tot en met 1972 een Olympisch onderdeel binnen het gewichtheffen. Het onderdeel werd geschrapt, omdat het te belastend voor de rug was en daardoor veel blessures veroorzaakte. Momenteel nemen de atleten het tegen elkaar op in een tweekamp die bestaat uit trekken en stoten. Het gewichtheffen voor vrouwen begon in de jaren tachtig. Sinds 1987 zijn er wereldkampioenschappen voor dames. In 2000 bij de spelen van Sydney werd gewichtheffen voor vrouwen toegevoegd aan het Olympische programma.

De tweekamp

De tweekamp, met de onderdelen trekken en stoten is tijdens internationale en nationale toernooien de wedstrijdvorm. Men kan prijzen winnen voor beide disciplines afzonderlijk, en voor het totaal omhoog gebrachte gewicht van de tweekamp. Hiervoor wordt de uitslag van beide onderdelen bij elkaar opgeteld. De Olympische Spelen vormen een uitzondering. Hier telt alleen het totaalgewicht van de beide onderdelen. De wedstrijdvolgorde van de deelnemers wordt door het lot bepaald. Het gewicht waarmee men beide disciplines wil beginnen moet voor aanvang aan het wedstrijdbureau worden meegedeeld. De tweekamp begint met het onderdeel trekken. De atleet heeft drie pogingen voor beide disciplines om een zo hoog mogelijk gewicht te verplaatsen. Een onderdeel wordt gewonnen door diegene die binnen een gewichtsklasse het grootste gewicht omhoog brengt. Geteld wordt alleen de best geldige poging in iedere discipline. De deelnemer die het grootste totaalgewicht van beide disciplines heft, wint de tweekamp. Bij het gelijk eindigen van twee deelnemers, wint de diegene die het lichtst in gewicht is.

Wedstrijdleiding en regels

Wedstrijden worden geleid door drie scheidsrechters; een poging is goed als ten minste twee scheidsrechters deze goedkeuren. De atleet staat één minuut ter beschikking om de halter conform de regels boven het hoofd te brengen. Een poging geldt als begonnen op het moment dat de halter de knie gepasseerd is. De afstand tussen de beide voeten bij het staan en de armen bij het vastpakken van de halter is vrij. Tijdens de oefening mogen geen andere lichaamsdelen dan de voeten het plankier raken, ook het verlaten van het plankier tijdens een poging maakt deze ongeldig. Een poging is pas geldig wanneer de halter minimaal twee seconden boven het hoofd ‘vast’ gehouden wordt, hierbij dient de gewichtheffer stil te staan, met een recht bovenlichaam en met gestrekte armen en benen en de voeten op een lijn.

Bron: Wikipedia

Weightlifting / gewichtheffen / olympisch heffen @ Impact Sports Academy te Breda