Yoga Breda

Yoga @ Impact

Vanaf maandag 6 februari 2023

The power of positive impact

Yin en Vinyasa yoga in Breda @ Impact.

Yin en Vinyasa yoga

Persoonlijke aandacht, ontspanning en rust staan bij ons centraal. Iedereen – jong en oud – kan op zijn of haar eigen tempo en niveau (veilig) mee doen. Daarom zijn onze groepen ook niet te groot qua aantal deelnemers. Bij Impact Sports Academy bieden we je een tweetal yoga vormen aan, namelijk Yin en Vinyasa. Hieronder vertellen we je wat beide vormen inhouden.

Yin yoga

Yin yoga is in Nederland inmiddels één van de populairste vormen, en niet zonder reden! Het is een zachte, langzame, meditatieve vorm. Houdingen worden voor langere tijd vastgehouden, meestal 3-5 minuten. Hierdoor ontstaat er een (lichte) weerstand in de gebieden waarvoor de houding bedoeld is. De spieren ontspannen zoveel mogelijk, mede met behulp van hulpmiddelen zoals kussens om het lichaam te ondersteunen.

De houdingen die je bij deze vorm aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, waardoor je meer tijd hebt om je grenzen te verkennen en te verleggen. Het is het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat de meeste deelnemers aanspreekt. Deze lessen zijn juist zo lekker omdat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.

Hoewel het een zachte en langzame vorm is betekent dit niet dat het ook gemakkelijk is. Het is bij deze vorm erg belangrijk dat je de grenzen van je eigen kunnen in de gaten houdt. We zijn vaak zo prestatiegericht dat we vaak nog dieper of nog verder willen komen in een houding. Maar waarom eigenlijk? De weerstand en de grenzen die je tegen komt kunnen confronterend zijn.

Spieren en bindweefsel

Yin yoga is ideaal voor wie zijn mobiliteit en soepelheid wil vergroten. Waar je bij de meeste sporten in onze sportschool je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk je spieren loslaat. ‘Je richt je op het bindweefsel en de gewichten in het gebied waar je de rek voelt,’ zegt Ramkeka. In zijn boek Yin Yoga: Outline of a quiet practice legt Grilley dat verschil uit: ‘Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht.’

De begrippen yin en yang zijn overal op toe te passen. Yang staat voor het extraverte, het verandelijke en beweeglijke. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Zo zijn aarde en het donker yin, en lucht en licht yang. Yang sporten richten zich dus op de kracht van de spieren. Het is echter niet alleen de spierkracht die ons fit maakt, het gaat juist ook om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het vaak bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet zozeer vanwege gebrek aan de spieren, maar vaak door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Yin: zittende en liggende oefeningen

Iedereen heeft dus baat bij Yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, worden de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug vooral belast. Om je lichaam rechtop te houden zijn je spieren continu aan het werk, waardoor ze korter worden. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd.

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een dynamische vorm en is momenteel de meest voorkomende yogastijl. Ten opzichte van Yin yoga zou je Vinyasa als ‘yang’ kunnen beschouwen. Deze vorm staat ook wel bekend als Flow yoga. Het gaat om de ‘flow’ van bepaalde houdingen op de beweging van je ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding.

Dynamische houdingen

‘Vinyasa’ is een Sanskriet woord dat staat voor ‘dingen in juiste volgorde zetten’. Net als bij andere yoga vormen is een Vinyasa les opgebouwd in een bepaalde volgorde dat naar een specifiek resultaat of effect toewerkt. een doel waar naartoe wordt gewerkt. Elke les kun je daarom zien als soort recept om naar een resultaat toe te werken. Vinyasa doet dat door gebruik te maken van ‘Vinyasa’s’. Vinyasa’s zijn series van dynamische houdingen die je achter elkaar beoefent en laat samenwerken met de ademhaling om een bepaalt effect te krijgen. Een bekende Vinyasa is misschien wel de Zonnegroet. Dit is een goed voorbeeld van een serie dynamische bewegingen waarbij de ademhaling centraal staat.

Bij een Vinyasa yogales begin je rustig waarna je opbouwt naar de meest uitdagende houdingen. Vanuit deze uitdagende houdingen ga je naar wat rustigere houdingen om af te koelen en tot slot sluit je af met Savasana.

Vinyasa Yoga is een onderdeel van de Ashtanga Yoga

Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga. Vinyasa is het onderdeel van de Ashtanga Yoga dat zich toespitst op de ademhaling en hoe je deze toe kunt passen tijdens de verschillende Asana’s. Ashtanga is net als Vinyasa erg dynamisch, al is een van de grote verschillen dat binnen de Ashtanga Yoga houdingen (Asana’s) in vaste series achter elkaar uitgevoerd worden. Dit is bij Vinyasa Yoga geen vereiste, al kan een vaste volgorde van series wel voorkomen zoals bij de Zonnegroet.

yoga bij Impact Sports Academy te breda

Ondersteunen yoga lessen met kleur en beeld

Kleuren kunnen je gemoedstoestand beïnvloeden. Kleur is de weerkaatsing van licht in combinatie met onze waarneming. Kleur is ook, net zoals alles, een energie die zich op een bepaalde frequentie bevindt. Gevoelens zitten ook op een bepaalde frequentie en geven ook een energie af. Voel je je blij dan zend je een andere frequentie en energie uit, dan wanneer jij je boos voelt. Je kunt hier invloed op uitoefenen door de kleuren die je draagt en in je interieur hebt bewust uit te kiezen.

De energieën die kleur uitstralen kunnen door het menselijk lichaam duidelijk worden waargenomen en hebben een groot effect op je hersenen, humeur en emoties; je gemoedstoestand. Je kunt kleuren inzetten, gebruiken, om een bepaalde gemoedstoestand uit te lokken. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens chromotherapie, ook wel kleurentherapie genoemd. Wist je bijvoorbeeld dat rood emoties oproept, terwijl groen juist rust geeft?

In onze yoga studio ondersteunen we onze yoga lessen subtiel met kleur en beeld. We hebben samen met onze yoga instructeurs sfeerbeelden bepaald om de yoga lessen te ondersteunen.

Bekijk ook andere sporten als:

Op de hoogte gehouden worden?

OPENING per 06-02-2023

Vanaf 06-02-2023 zijn we open op onze nieuwe locatie (Oosterhoutseweg 73 te Breda) en bieden we yoga lessen aan.

Wil je informatie ontvangen zodra we open gaan en een openingsaanbod ontvangen, ga dan via onderstaande knop naar onze contactpagina en stuur ons een mail met je gegevens zodat we contact op kunnen nemen om je uit te nodigen zodra we open gaan.

Lestijden Yoga

Vanaf maandag 6 februari zijn er 6 dagen in de week  in de ochtend en/of avond Yoga lessen bij Impact Sports Academy.

Uw yoga instructeurs

Kim

Paulina

Hilke

Namaste

10 redenen waarom yoga goed is voor je gezondheid

Het is niet moeilijk te bedenken dat yoga goed is voor je lichaam. Je wordt leniger, het is goed voor je spieren en je geest komt tot rust. Daarnaast heeft yoga nog veel meer voordelen. Hieronder 10 belangrijke voordelen die yoga kan hebben op je gezondheid.

Disclaimer: In welke mate en hoe de effecten van yoga zich op je gezondheid uitwerken verschilt per persoon en hangt af van hoe vaak je yoga beoefent. Meerdere keren in de week een yoga les volgen leidt tot meer effect dan één les per week. 

1

HET VERSTERKT HET LICHAAM

Veel yoga oefeningen hebben een positief effect op een specifiek lichaamsdeel, zoals bijvoorbeeld de rugspieren. Dit maakt het lichaam sterker. Hoe sterker het lichaam is des te weerbaarder wordt je.

2

HET MAAKT JE LICHAAM LENIGER

Er zijn verschillende yogavormen, van dynamische tot kalmere vormen zoals Yin Yoga. Bij het regelmatig beoefenen zul je na verloop van tijd merken dat je lichaam soepeler en leniger aanvoelt bij het maken van bepaalde bewegingen. Spierspanningen kunnen afnemen.

3

HET VERLAAGT DE BLOEDDRUK

Met yoga focus je bewust op de ademhaling tijdens de poses, waardoor je bloeddruk lager wordt.

4

HET VERBETERT DE BLOEDCIRCULATIE

Het menselijk lichaam is zo gebouwd dat het regelmatig moet bewegen om energiek en soepel te blijven. De bloedcirculatie kun je goed op gang brengen met yoga. De opbouw en het type houdingen zorgen ervoor dat het lichaam automatisch reageert.

5

VERSTERKT JE IMMUUMSYSTEEM

Yoga zet allerlei lichamelijke processen in gang zoals de afvoer van afvalstoffen en levert een bijdrage aan het versterken van je immuunsysteem waardoor je gezond blijft.

6

JE KUNT BETER MET STRESS OMGAAN

Stress is onvermijdelijk in ons leven, maar goed voor ons lichaam en gezondheid is het veelal niet. Met yoga leer je om je ademhaling te reguleren. Als je gestrest bent, is je ademhaling veel sneller dan wanneer je ontspant. Veel yoga oefeningen bestaan uit ademhalingsoefeningen die je kunt toepassen. Dit heeft als effect dat je weerbaarder bent tegen stress en er minder cortisol vrij komt.

7

INNERLIJKE RUST

Een helder hoofd stimuleert positief denken en het ervaren van weinig tot geen stress. Meditatieve yoga oefeningen kunnen je helpen jezelf ‘naar binnen te keren’ waardoor je ineens tijd hebt voor zaken waar je eerder niet de energie voor had.

8

HET VERBETERT DE NACHTRUST

Voor ons lichaam is nachtrust essentieel om te herstellen. Voldoende slaap zorgt ook voor een helder hoofd de volgende ochtend. Stress en piekeren zorgt er voor dat de je ‘aan blijft staan’ met als gevolg dat je niet tot rust komt. Yoga kan er voor zorgen dat je je hoofd makkelijker uit kan zetten en in een diepere slaap kan komen.

9

VERGROOT JE CONCENTRATIEVERMOGEN

Je kunt yoga bewust inzetten om je concentratie te verhogen door bijvoorbeeld in de ochtend yoga te doen. Tussendoor een paar yoga oefeningen uitvoeren die effectief zijn kan ook een hele hoop doen voor de gezondheid van de geest. Met yoga creëer je meer rust in het hoofd waardoor je minder snel wordt afgeleid.

10

HET VERMINDERT GEVOELENS VAN ANGST EN DEPRESSIE

De ademhalingsoefeningen en de meditatie oefeningen creëren een helder hoofd waardoor gevoelens van angst en depressie kunnen afnemen. Yoga zorgt ervoor dat lichaam en geest bij elkaar komen. Studies wijzen uit dat er sprake is van positieve effecten van yoga bij personen met een angststoornis.

Bij onze sportschool in Breda – Impact Sports Academy – bieden we je de keuze uit: Crossfit, Fighting, Fitness en Personal Training. Of je nu een beginner bent of een ervaren sporter, wij zullen een positieve impact hebben op jouw leven en het leven van de mensen om je heen.

Leden over onze sportschool in Breda

“Zodra je binnenkomt, voel je je meteen welkom. Het personeel is zo vriendelijk en de leden zijn zo behulpzaam. Het is een niet-oordelende omgeving waar je jezelf kunt zijn en je geen zorgen hoeft te maken over je fitnessniveau.”

TOM

“Ik was eerst een beetje geïntimideerd omdat ik dacht dat deze sportschool alleen voor ervaren sporters was, maar ik realiseerde me al snel dat het een fijne plek is voor mensen van alle niveaus.”

IRIS

“Impact heeft zeker mijn kijk op sporten veranderd en heeft van mij een gezonder en leuker mens gemaakt. Bedankt voor het creëren van zo’n positieve sfeer!”

MAX

Every champion was once a beginner. So dream big and make a positive impact on your life and the lives of others

Twijfel je over beoefenen van yoga bij ons?

We begrijpen dat je misschien twijfelt om je op te geven voor een proefles. Als je een beginner bent of lang niet gesport hebt, weten we dat het ontmoedigend kan zijn om de eerste stap te zetten.

Maar weet dat ons team er alles aan zal doen om je een warm welkom te heten en je te motiveren vanaf het begin.

Onze sporten in Breda

Fitness | Yoga | CrossFit | Gymnastics | Strength | Endurance | Weightlifting | BoksFit bokszaktraining | StrikeFit circuittraining | Boksen | Kickboksen | MMA | Zelfverdediging

Fitness Breda | CrossFit Breda | Gymnastics Breda | Strength Breda | Endurance Breda | Weightlifting Breda| BoksFit bokszaktraining Breda| StrikeFit circuittraining Breda| Boksen Breda | Kickboksen Breda | MMA Breda | Krav maga Breda | sportschool Breda | Impact Breda | Impact Sports Academy Breda | gratis proefles | Yoga Breda

WhatsApp ons