Voeding

  • Voedingsadvies

    Aandacht voor voeding

    Voedingsdeskundige

    Feiten en fabels

  • Voedingsadvies

    Aandacht voor voeding

    Voedingsdeskundige

    Feiten en fabels

Voeding

Bij een gezonde levensstijl hoort ook de juiste voeding. Wil je afvallen, conditie verbeteren, kracht ontwikkelen dan zal je ook aandacht moeten besteden aan je voeding(spatroon).

Geef ook je voeding aandacht!

Als je naast het sporten ook aandacht schenkt aan je voeding, dan zit je goed. Gezonde voeding draagt bij aan een gezond lijf. Je kan het één niet los van het ander zien. Als je sport vraagt je lichaam om andere voeding dan wanneer je niet beweegt. Ook vóór het sporten en na het sporten zijn er bepaalde voedingsstoffen waar je je lichaam op dat moment blij mee kan maken. Wil je afvallen, dan is hard en veel trainen onvoldoende. Voeding heeft een te belangrijke impact.

Het is je inmiddels wel bekend dat voeding & gezondheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Voeding speelt een grote rol in het dagelijks leven van ons allemaal. Overal waar je komt, kom je wel in aanraking met eten. Voeding gaat verder dan alleen afvallen of aankomen. Voeding bepaald ook je energieniveau. Het bepaalt ook of je je lekker in je vel voelt of niet. Voeding heeft heeft een groot aandeel in je werkprestaties, je sportprestaties en dus je algehele gezondheid. Het is één van de belangrijkste dingen in het leven! Een gezond voedingspatroon is dus samen met sporten en bewegen de basis voor je vitaliteit, het helpt om je lichaam in een gezonde conditie te houden.

Bij een Personal Training traject vragen we je in je ‘Succesplan’ bij te houden wat je grofweg eet in een week. Dat geeft ons en ook jezelf een goed beeld. Sowieso geven we je een voedingslijst mee die je kan gebruiken (staat in je ‘Succesplan’). Daar staan etenswaren op die als vervanging kunnen dienen van minder gezonde voeding. Maar wanneer je gezonder wilt leven of wat kilo’s wilt verliezen is het soms lastig om ergens te beginnen. Dan kunnen we je optioneel ook advies op maat bieden. Een aantal van onze coaches zijn ook lifestyle/voedingscoach en kunnen samen met jou naar je voedingspatroon kijken.

Wellicht houden onderstaande vragen jou ook bezig?

Begin de dag goed met een ontbijt… maar welk ontbijt past bij mij en hoe begin ik de dag goed?

Moet ik nou 3 keer per dag eten of meer dan 3 keer per dag?

Hoe houd ik nou eigenlijk een goede balans zodat ik niet steeds terugval?

Wat is nou het beste wat ik kan eten als ik honger heb?

Op welke tijdstippen kan ik het beste eten?

Van welke voeding krijg ik energie?

Wat kan ik het beste eten rondom mijn trainingen?

Voerdingsdeskundige: naar een persoonlijk voedingsschema dat werkt

We zullen samen rond de tafel zitten om jouw persoonlijke caloriebehoefte te berekenen en de daarbij horende verdeling van eiwitten, koolhydraten en vetten samen te stellen. Het wordt geen strikt dieet (zijn we geen voorstander van), maar een voedingsschema dat langdurig is vol te houden. Samen gaan we aan de slag met je levensstijl, met als doel blijvende resultaten. Zo kun je blijven genieten van eten, maar op een gezonde manier.

10 feiten en fabels over voeding en sporten

Van koolhydraten eten word je dik en eiwit shaken zijn noodzakelijk voor sporters. Maar wat zijn nu feiten en wat zijn (hardnekkige) fabels die iedereen gelooft. Je kent ze vast wel, die hardnekkige fabels die iedereen gelooft. Als eye-opener hierbij wat feiten en fabels over sport en voeding. We zouden er een boek over kunnen schrijven, maar beperken ons hier tot 10 feiten en fabels.

1. Je mag na 20.00 uur niets meer eten

Fabel. Vaak wordt beweerd dat eten na een bepaald tijdstip er voor zorgt dat je dan aankomt. Niets is minder waar. Waar het om gaat is de balans tussen de energie die je inneemt ten opzichte van de energie die je verbruikt. Als die uitslaat naar meer innemen dan verbruiken dan kom je aan. Zo simpel is het. Mocht je voor het slapen zwaar getafeld hebben, dan wordt de ingenomen energie dezelfde avond en de volgende dag verbruikt. Zolang je dus niet over je totale caloriebehoefte van de dag gaat, zit je goed. Een valkuil is dat je in de avond meer trek krijgt in snacks (vanwege vermoeidheid). We pakken even snel een worstje, kaasje of wat chips en mogelijk ook een glaasje wijn. Hierdoor ga je snel over je totale caloriebehoefte heen. Als je een dag extra energie binnen hebt gekregen, dan is het verstandig om de volgende dag wat aan (extra) beweging te doen.

2. Eiwit shaken zijn een must als sporter

Fabel. Als sporter kan je zeker extra eiwitten gebruiken, vooral als je veel krachttraining doet. Echter, wij Nederlanders eten al veel eiwitten. Zeker ten opzichte van andere Europese landen. Je hoeft hier dus geen shake voor te nemen. Je bent er al als je eiwitrijke producten toevoegt aan je eettroon (zoals kwark, ei of kipfilet).

3. Sporten voor het ontbijt zorgt voor meer vetverbranding

Feit. Hier is al zo veel over geschreven. En eerlijk is eerlijk, er worden vraagtekens gezet bij de uitslag van bepaalde onderzoeken. Maar over 1 ding kunnen we wel duidelijk zijn: als je traint op een nuchtere maag, dan wordt je vetverbranding meer gestimuleerd. Dit zou kunnen bijdragen aan een hoger netto vetverlies. Er is wel een kanttekening bij te zetten: als jij sport op een nuchtere maag, ligt je inspanningsintensiteit lager. Met andere woorden: je training is niet optimaal. Topatleten ontbijten niet als zij een lange en rustige duurtraining hebben, maar doen dit wel bij een zwaardere en intensievere training. MAAR … of je langdurig meer of minder vet verbrandt, hangt vooral af van je totale inname en verbranding per dag, week of maand. Niet zo zeer per moment.

4. Van koolhydraten word je dik, dus die kun je (als sporter) beter niet nemen

Fabel. Om moedeloos van te worden. Laten we nu eens niet zo bang zijn voor koolhydraten. Je lichaam gebruikt koolhydraten voor energie en de zuurstof. Als je op meer dan 80% van je maximale vermogen wil sporten dan hou je dat niet vol als je geen koolhydraat-voorraad hebt. Je kan gewoon niet presteren. Vraag is dus of je sport en hoe (zie ook de informatie over trainen op hartslag!). Wat er in gaat, moet er ook weer uit (als je niet te veel aan wil komen). Ga je voluit tijdens het sporten dan hou je dat niet vol als je geen koolhydraat-voorraad hebt. Je kan dan gewoonweg niet presteren.  Sport je niet veel, let dan wel op je koolhydraten en ga voor langzame koolhydraten: die vind je in volkorenproducten en bijv. zilvervliesrijst.

5. Van brood wordt je dik

Nog zo’n fabel. Zolang je geen glutenallergie hebt, is brood echt niet ongezond. Brood bevat zelfs verschillende soorten vitamines, mineralen en vezels. Net zoals elk ander voedingsmiddel bevat brood ook calorieën, zo’n 80 calorieën per sneetje. Van wat sneetjes brood zul je echt af niet snel aankomen. Maar als  je 10 sneetjes brood per dag eet, zul je wellicht op de langere termijn een toename in je gewicht zien. Zonder beleg zit je bij 10 sneetjes namelijk al op de 800 calorieën! Met name het smeersel en het beleg zijn vaak de dikmakers. Besmeer het brood dun met een halvarine of light-product uit een kuipje en kies voor belegsoorten met minder vet en suiker. Denk ook eens aan sla en plakjes tomaat, komkommer en avocado voor op brood. Volkorenbrood heeft de voorkeur; daarin zitten veel vezels, B-vitamines en jodium.

6. Een glas versgeperst sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een glas cola

Feit !! Fruit bevat veel suiker, sinaasappelsap bevat veel fruit. Een glas sinaasappelsap bevat al snel 3 sinaasappels…dat tikt dus hard aan qua suikers. Je kan dus beter een sinaasappel eten dan een glas sinaasappelsap drinken en het vult vult ook nog eens veel beter! Een glas vruchtensap bevat ongeveer evenveel calorieën als een glas cola of sinas (± 105 kcal per glas van 250 ml). Druivensap bevat zelfs veel meer calorieën (160 kcal per glas), tomatensap bevat wel minder calorieën (43 kcal per glas).

7.  Biologische producten zijn altijd gezonder

Fabel. De term ‘biologisch’ zegt vooral iets over de manier waarop de grondstoffen van een product zijn verbouwd, niets over de voedingswaarden. Er bestaat bijvoorbeeld ook biologische suiker. Daarnaast kunnen biologische producten prima gefrituurd zijn, waardoor ze veel slechte vetten bevatten. Zeker niet per definitie gezonder dus.

8. Tarwe is even goed als spelt.

Feit. Van speltbrood word vaak gezegd dat het gezonder zou zijn. Het verschil tussen spelt en tarwe is echter maar klein. Net als tarwebrood bevat speltbrood ook gewoon gluten. Wie gluten wil vermijden heeft dus niets aan speltbrood. Wel verdragen sommige mensen spelt beter dan tarwe. Let hierbij wel op dat het product 100% spelt is en er niet alsnog tarwe bij zit.

9. Afvallen gaat beter als je veel water drinkt?

Fabel. Veel water drinken en verder hetzelfde blijven eten en drinken, helpt niets. Water is wel een goede keuze om frisdrank en vruchtendranken mee te vervangen. Dat scheelt suikers, dus calorieën en draagt daardoor bij aan afvallen. Ook een glas water nemen in plaats van een calorierijk tussendoortje kan je op een moeilijk moment gebruiken om een verleiding te weerstaan.

10. Om af te vallen mag je alleen maar kip, broccoli en rijst eten

Fabel. Een van de grootste knelpunten van afvallen is dat mensen vaak véél te streng voor zichzelf zijn. Ze associëren afvallen met een streng dieet dat uit niet veel anders dan kip, broccoli en rijst bestaat. Dit is de nummer één reden waarom mensen na verloop van tijd stoppen en weer terug vallen in hun oude patroon. Het is helemaal geen probleem om jezelf zo nu en dan eens te belonen met iets waar je echt trek in hebt. Het is niet zo dat de kilo’s er meteen aan vliegen als je eens een keer een Mars of een ijsje neemt. Afvallen is vooral een zaak van calorietekorten. Calorietekorten creëer je door minder of anders te eten en door daarbij meer te bewegen. Hierbij is ook zeker ruimte voor je favoriete versnaperingen. Mits je dit MET MATE doet en jezelf niet laat verleiden tot enorme eetbuien. Houdt je aan de 80-20 regel. Dit betekent dat je voor zo’n 80% gezond eet en voor de overige 20% dingen eet waar je gewoon echt zin in hebt. Hoe je dit wilt indelen is aan jou. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om die 20% dagelijks te gebruiken, of bijvoorbeeld 6 dagen gezond te eten en jezelf op zondag niet al te druk te maken om je dieet. Uiteindelijk telt het calorietekort op de lange termijn!

En zo kunnen we nog wel even door gaan. Zeker als het om afvallen gaat, doen er veel hardnekkige fabels de ronde. Dat kan de weg naar een gezond gewicht nogal bemoeilijken. Wil je afvallen, let dan goed op je voeding (inname en calorieën) en ga voor de lange termijn. Tijdelijk je voedingspatroon veranderen doorbreekt niet de ongezonde gewoontes die mogelijk tot overgewicht hebben geleid! Als je echt iets aan je lichaam wilt veranderen, zul je dat als een leefstijl moeten zien, en niet als een dieet. Op de lange termijn is dit de enige echte manier! Als je op dit moment nog niet gezond leeft is dit misschien een enorm grote stap. Doe dan stap voor stap kleine aanpassingen in je voedingspatroon. Wil je starten met een personal training traject dan kunnen we hierin ook advies en coaching door een voedingsdeskundige meenemen.

Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan

Om te kijken of de klik er is met onze personal trainers nodigen we je uit om een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen. Je zit nog nergens aan vast. Het enige dat het je kost is wat van je (kostbare) tijd.

Dus … vind jij dat het nu tijd is voor een ommekeer of een volgende stap? Wacht dan niet langer en vraag vrijblijvend een gratis en geheel vrijblijvend persoonlijk kennismakingsgesprek aan voor een Personal Training traject middels onderstaand contactformulier. Jouw committent en onze manier van persoonlijke coaching op maat vormen de ideale combinatie die simpelweg leidt tot het boeken van het GEWENSTE RESULTAAT!

Tijd voor de volgende stap?

Contactformulier voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Na het invullen van onderstaand aanvraagformulier nemen we zo snel mogelijk contact met je op voor het maken van een afspraak voor een kennismakingsgesprek om te kijken of Personal Training bj Impact Sports Academy wat voor je is. Dit gesprek is gratis en geheel vrijblijvend. Je zit dus nog nergens aan vast.

Uiteraard kunt u ons ook gewoon bellen op 06  24 24 03 64 voor meer informatie of om een afspraak voor een vrijblijvend gesprek te maken !!

1 + 6 = ?

WhatsApp ons